CulturăMonden

Despre candidații de la Teatrul Davila și interesele din spatele fiecăruia

„Cu cât îi este mai rău lumii, cu atât teatrului îi merge mai bine. De aceea nu îmi fac griji cu privire la viitorul lui”, zicea un regizor francez și asta se pare că s-a intamplat și la Teatrul Davila în timp de pandemie, dacă e sa ne uităm în bugetul de 130 de miliarde în an pandemic, cheltuiți la blană. Totuși actul artistic, prestigiul, simpatia publicului nu se cuantifică în bani, iar teatrul nostru e în regres de ani buni. Nu mai reluăm temele, mafiile, motivele…Nimeni nu a făcut vreodată o evaluare anuală serioasă a angajaților, nu s-a gândit să facă venituri proprii, ci doar să se căpătuiască. Se dă totuși concurs pentru postul de manager, iar luni vom afla rezultatul final. Să nu uităm, însă, că actorii, soliști și instrumentiștii vor completa managerul de teatru în tot ceea ce înseamnă bun gust, emoție și miracol, de aceea e bine ca pe viitor să fie evitate angajările sau păstrarea unor persoane doar pe criterii politice sau de binefacere, căci nu vor aduce plusvaloare. O să vă prezentăm, pe rând, fiecare aspirant împreună cu susținătorii săi.Constantin Cotimanis, actualul manager al teatrului, este susținut de presă, oameni de cultură sau colegi de breaslă de la București. Dar Bucureștiul e departe și a fi actor de succes nu e egal cu a fi manager bun. Când accepți director artistic unul care lucrează în trei locuri, nu are studii de specialitate, ci doar nașii potriviți, ceva nu e bine. Când agenda, angajările și atacurile împotriva conducerii CJ Argeș ți le orchestrează un ziar care ani de zile a santajat pe toată lumea și, precum mafia, și-a instalat oameni peste tot, există o problemă. Când ești un mare actor dar te încurci cu băștinașii discutabili făcându-le favoruri, la un moment dat ți se va înfunda, fiindcă totul pleacă de la bani, iar domnul Cotimanis a sărit calul în vremea Mariei Dinu, fost administrator al județului, în timp ce spitalele se zbăteau între neajunsuri și Covid-19.

Cotimanis cu un angajat și al Teatrului și al unui ziar de „succes”

George Diaconescu, fost șef al secției Estradă a teatrului piteștean, trecut prin multe concursuri și chiar procese cu fostul director Nicolae Poghirc, iși încearcă iar norocul. Tăticul lui, însă, nu mai e consilier județean să șantajeze și să condiționeze, cu un vot, o întreagă comunitate, nici să îl ajute să urce rapid treptele profesionale sau să fie plătit în absență (a se vedea episodul când Diaconescu a fost plecat, luni de zile, în turneu cu Fuego).

Silviu Deaconescu a fost dirijorul corului la Filarmonica Pitești încă de la începuturi și, acum, este consultant artistic. A mai candidat pentru postul de manager acum câțiva ani, împotriva lui Jean Dumitrașcu. Deaconescu a fost împins la acest concurs de finul lui Bughiu, Niță de la sport, acum director interimar la Filarmonică, din dorința de a mai scăpa el de un concurent. Adrian Bughiu se pare însă că nu s-a amestecat în poveste deși este vicepreședintele CJ Argeș și răspunde de toate instituțiile de cultură.

Bogdan Cioabă, regizor la Teatrul Al. Davila este și el un obișnuit al concursurilor de la teatru, deși nu mai aduce de ani buni vreun suflu nou în montarea pieselor. A fost numit de PNL director la Direcția de Cultură și Patrimoniu în 2006, apoi a trebuit să plece în Canada, fiindcă DNA intrase pe firul unor aprobări absolut nelegale în centrul Piteștiului, pe care acesta le dăduse. În ultimii ani, a făcut secție de actorie și la Universitatea Pitești, și-a băgat nasul și la Liceul Dinu Lipatti, din dorința de a crea o morișcă producătoare de… vânt, nu actori.

Mihai Savu de la teatrul de păpuși ”Așchiuță” s-a bucurat încă de la angajare de susținerea lui Marian Jinga, pe vremea aceea PR la Teatrul Davila, dar în toate vremurile un individ care a păpușărit județul, având acces la mulți bani. Savu e însurat cu o angajată din Consiliul Județean Argeș și a reușit astfel să aibă niște condiții de concurs pentru el, adică doar un an de management. Chiar dacă pare neînsemnat, pentru el s-a făcut, în aceste săptămâni, foarte mult trafic de influență, dar, neavând probe înregistrate, nu vă putem da numele păpușarilor.

Mihai Savu și soția de la CJ Argeș

Felix Goldbach, profesor și doctor în muzică camerală în clarinet și saxofon, vine de la Universitatea ”Valahia” din Târgoviște unde este lector. A studiat management cultural la Universitatea de Arte din Viena, a fost inspector școlar pentru minorități și pentru învățământul particular în cadrul Inspectoratului Școlar București, a susţinut concerte alături de muzicieni de renume internaţional, a creat Orchestra de Cameră „Camerata Valahia” și s-a aflat printre fondatorii filarmonicii din Târgoviște. Are anvergură, este tânăr, proaspăt, străin de Argeș și interesele mici și penibile în care este vârât teatrul nostru și reprezintă soluția de la capătul tunelului, omul care poate îmbina perfect arta cu managementul fiindcă le stăpânește pe amândouă.

Felix Goldbach în concert alături de un prieten pe nume Gheorghe Zamfir

Rămâne de văzut cum se poziționează specialiștii din comisie, la rândul lor- directori de teatre care pot avea o oarecare subiectivitate, reprezentantul Consiliului Județean Argeș- Nicolae Tudose de la Mioveni, trimisul autorității- administratorul Cristian Puiu care are ca viziune și temă, probabil, să aleagă proiectul cu bugetul cât mai mic. Nu în ultimul rând, trebuie să fim atenți la ce ”vrăji” mai face Roxana Stoenescu, jupâneasa de facto a culturii din CJ Argeș.

Articole similare