Vestitoarea primăverii (BABA 2) – Elena Iagăr
Babele vestesc venirea primăverii, se spune că în aceste zile Baba Dochia, cea care aduce iarna, începe să-și dea jos cele 9 cojoace, iarna lăsând loc primăverii să vină. Este o tradiție pur românească, iar fiecare își alege o zi să vadă cum îi este anul.
Revista noastră vă prezintă în perioada 1- 9 martie câte o femeie de succes, cunoscută în domeniul în care activează și care, pe lângă provocarea de a poza altfel decât așa cum ne-a obișnuit în viața cotidiană, va însufleți o clădire uitată sau despre care contemporanii nu știu prea multe.
Mulți trecem pe lângă frumoasa clădire a Școlii Populare de Arte și Meserii Pitești din Bd. Republicii, însă prea puțini îi știu povestea, tăblița albastră a Direcției Cultelor și Patrimoniului Național nefiind suficientă.
Avocatul Fostiropol din Pitești, un obișnuit călător cu trenul la București pe vremea când gara noastră nu avea mai mult de 15 pasageri, s-a căsătorit la sfârșitul secolului al XIX-lea cu una dintre fiicele lui Ion T. Purcareanu, cunoscut și prosper om de afaceri, aceasta primind ca zestre locația, așa cum viitorul său cumnat – Zamfirescu, a primit la căsătoria cu cealaltă fiică a lui Purcăreanu actualul sediu PSD, adică imobilul de vizavi. Strada care desparte cele două imobile și face trecerea dintre bulevardele Egalității și Republicii, la acea vreme se numea strada Purcăreanu.
Alexandru Fostiropol ajunge primar al Piteștiului într-un moment foarte greu – 1916 – și trebuie să fie de acord cu ocupația germană, în noiembrie, pentru a salva pagubele materiale și pierderile de vieți omenești.
Noi i-am propus chiar directoarei instituției de la Școala de Arte și Meserii Pitești – Elena Iagăr, un serviciu fotografic, pentru a atrage atenția asupra clădirii și celor câteva obiecte contemporane cu Fostiropol (sobele, coloanele, terasa și pianul).
Ziaristă aproape 20 de ani la cel mai citit cotidian din județ – Curierul Zilei, pricepută atât în ale filologie, cât și în ale tehnicii grafice, fotografiei sau marketingului, Elena Iagăr devine manager al acestei instituții unde peste două mii de copii sunt inițiați în tainele artelor și meșteșugurilor în 2017.
Harnică și ambițioasă peste poate, perfecționistă până la infinit, atentă la detalii și foarte exigentă, a acceptat să fie fotografiată altfel decât în straiele populare pentru care se știe că are o pasiune și pentru promovarea cărora a „inventat” în Argeș cea mai mare paradă de costume populare românești.
Încântată și perfect conștientă de casa în care se află, gazda noastră ne-a ajutat să o surprindem și în câteva ipostaze cotidiene ale femeilor de acum o sută de ani, cusutul unui goblen sau broderii, cântatul obligatoriu la pian, ieșitul pe terasă (în loc de facebook) unde puteau vedea ce birje și ce cucoane trec pe Bulevardul Elisabeta (vechea denumire).
”Recunosc că am o slăbiciune pentru copiii de la țară și încerc tot timpul sa fac mai mult pentru ei. De când am venit la Școala de Arte, am încercat să-i fac pe colegii mei să înțeleagă că, mai presus de educația artistică pe care o transmitem copiilor, ar trebui să le dezvoltăm trăsături precum sentimentul de apartenență, încrederea în viitor și spiritul generozității. Eu cred în satul românesc și în copiii lui. Nu-i putem opri să nu plece, sigur că vor pleca în lume să-și facă un rost, dar eu am convingerea că indiferent unde-i va duce soarta, își vor aminti cine sunt și de unde vin. Acordăm importanță, în egală măsură, artelor culte. Avem copii și profesori de excepție, muzicieni care au cunoscut celebritatea la vârste mici, pictori recunoscuți și designeri care dau tonul în moda romaneasca. Pot afirma, fără să par lipsită de modestie, ca în ceea ce privește arta, cultă sau tradițională, Școala Populară de Arte concentrează elitele Argeșului. ”