AVIATORUL PRINȚ CONDAMNAT LA MOARTE A FOST PRIMAR LA IZVORU
Prințul Matei Ghika Cantacuzino a fost unul din acele personaje care te inspiră, îți insuflă curaj și patriotism. Culmea, o vreme a trăit în Argeș, la Izvoru unde a fost primar. În anii 30 se căsătorise cu Ioana Perticari, fiica adoptivă a Elenei Davila și a generalului Jean Perticari, nași de cununie fiind Regele Ferdinand și Regina Maria.
Biserica Sf.Nicolae din Izvoru, prin atenția preotului Fratea păstrează un cadou de la cuplul regal pentru miri , constând într-o Biblie cu înscrisurile momentului.
Deși era bogat peste măsură, acesta fiind înfiat de bogata sa mătușă rămasă văduvă și fără copii, Ecaterina –posesoarea castelului de la Miclăușeni, tânărului prinț i-au plăcut aventura, pilotajul și spectacolul vieții.
Istoria consemnează că în iulie 1928 , la autodromul Linas Montlhéry a avut 8 recorduri mondiale. Toate cele 8 recorduri au fost omologate de Asociatia Internationala a Automobil Cluburilor Recunoscute ( 1928).
În puținii ani de tihnă avuți în comuna Izvoru de Sus,Argeș alături de soția sa Ioana, au avut două fete(Ioana și Irina),s-a implicat în problemele comunei dar cum nu putea sta departe de București,Paris sau Milano,făcuse un mic aerodrom în parcul de lângă frumosul castel Perticari, lângă lac.
După ce luptă pe front în al doilea război mondial, viața sa va lua o altă întorsătură.
În iunie are loc spectaculoasa dezertare a aviatorului Matei Ghica Cantacuzino pe un avion de bombardament Heinkel He 111.
Fiindcă se îmbolnăvește de scarlatină este internat în Turcia. La bordul avionului se găsea, printre alţii, şi industriaşul Max Auschnit.
La 14 iulie 1944, Curtea Marţială a Armatei a 3-a l-a condamnat pe Matei Ghica Cantcuzino la moarte şi la degradare militară, confiscarea averii şi 10.000 lei cheltuieli de judecată pentru dezertare la inamic. A venit însă 23 august 1944 şi alianţa s-a schimbat. Câteva săptămâni mai târziu, în octombrie, procesul său a fost rejudecat de Corpul I Teritorial, iar aviatorul a fost achitat, ziarele grăbindu-se să informeze acest lucru.
Revenit în ţară, aviatorul a fost reîncadrat în armată şi a fost detaşat pe lângă Misiunea Militară Engleză. Având acest statut, Siguranţa îl bănuia că era unul dintre oamenii prin care Iuliu Maniu ţinea legătura cu Apusul. De întors în ţară s-a întors şi Auschnitt, în 1945; dar văzând cum stau lucrurile şi în ce direcţie se îndreaptă România sub raport politic, a plecat din nou, definitiv.
În octombrie , Matei Ghica se afla la Caransebeş, de unde trebuia să decoleze cu un bombardier Heinkel 111 pentru a-l duce la Braşov.
Înainte de a decola, bombardierul a făcut o mică oprire într-o zonă ascunsă privirii celor din turnul de control şi i-a luat la bord pe soţii Mihail şi Pia Fărcăşanu şi pe Vintilă V. Brătianu. Mihail Fărcăşanu era liderul tineretului liberal, iar soţia sa era fiica poetului Ion Pillat, ea însăşi viitoare scriitoare. Vintilă V. Brătianu a fost pilot de vânătoare pe frontul antisovietic, dar era mai cunoscut ca fiu al fostului lider liberal şi prim-ministru al României, Vintilă I.C. Brătianu.
Este condamnat din nou la moarte de regimul comunist.
Câţiva ani, Matei Ghica a rămas în Europa. Securitatea era informată că, la jumătatea anilor ’50, el era la Paris, unde conducea un grup anticomunist al emigraţiei române. Apoi, prin anii ’60, a fost reperat, prin mijloace specifice, pe continentul nord-american, când în S.U.A., când în Canada.A lucrat pentru CIA și a murit la Caracas,în Venezuela lângă a cincea sa nevastă ,Virginia Clark.