Magiunul de Topoloveni la ceas aniversar
Sonimpex Topoloveni, compania producătoare a magiunului din prune Topoloveni, împlinește 30 de ani de activitate pe 24 februarie 2023. Pe parcursul său de trei decenii, care aproape că se suprapune cu acela al României de după Revoluția din decembrie 1989, compania a reușit să se dezvolte constant și să devină un reper pentru mediul de afaceri postdecembrist și un model de creștere sănătoasă.
Dacă la începuturile sale Sonimpex Topoloveni fabrica și comercializa un singur produs, magiunul din prune, compania are astăzi în portofoliu peste 60 de produse. Tot la fel, în timp ce, în anii 2000, firma raporta o cifră de afaceri de aproximativ 100.000 de euro pe an, cifra de afaceri anuală din perioada recentă este de 10 ori mai mare, de aproximativ 1.000.000 de euro. În cei 30 de ani de activitate, compania a reușit nu doar să se dezvolte, ci și să facă pionierat în mai multe domenii și să acumuleze un număr impresionant de succese, pentru ea însăși, pentru mediul de afaceri românesc și pentru tradiția culinară locală.
Cei 30 de ani ai Sonimpex Topoloveni ar putea fi rezumați în același număr de reușite importante sau remarcabile: 30. În prima parte a anilor 2000, magiunul din prune Topoloveni a primit distincția Marca de aur din partea Uniunii Generale a Industriașilor din România și a fost înregistrat ca produs tradițional românesc . Ulterior, în a doua parte a decadei, compania a obținut Codul de Operator NATO și Certificatul Kosher . Anul 2009 a venit cu primirea protecției naționale pentru magiunul din prune Topoloveni, magiunul fiind primul produs românesc care a obținut această protecție . În anul următor, compania a devenit Furnizor Oficial al Casei Regale a României pentru magiunul din prune și a primit, tot pentru magiun, prima distincție Superior Taste Award, acordată de către Institutul Internațional pentru Gust și Calitate de la Bruxelles . Perioada următoare a adus și ea câteva momente importante pentru Sonimpex Topoloveni: obținerea trofeului 10 pentru România , diversificarea gamei cu dulcețurile fără adaos de zahăr și înregistrarea la OSIM a mărcii pentru acestea și primirea distincției Practici de Afaceri Durabile .
Mai departe, doar anul 2011 a completat palmaresul companiei cu cinci recunoașteri semnificative. După primirea certificării de Indicație Geografică Protejată pe data de 8 aprilie 2011, prima de acest fel acordată unui produs tradițional românesc , anul a continuat cu două noi distincții Superior Taste Award și cu al doilea titlu de Furnizor al Casei Regale, oferit de MS Regele Mihai I al României, de data aceasta pentru dulcețurile fără zahăr adăugat și pentru zacuscă . De asemenea, tot în 2011, Bibiana Stanciulov, fondatoarea companiei și Directorul General al acesteia, a fost declarată Cea mai admirată femeie de business a anului și a primit titlul de Cetățean de Onoare al orașului Topoloveni .
Între 2012 și 2014, firma a obținut certificarea Atestarea Calității din partea Centrului Național de Teste Comparative și a fost recompensată cu mai multe premii pentru calitatea și gustul produselor sale. În 2012, trei dulcețuri din portofoliu au primit trei distincții Superior Taste Award și, un an mai târziu, încă trei dulcețuri au fost premiate de către Monde Selection International Institute for Quality . Cât despre magiun, în 2013 a fost recompensat cu premiul pentru gust Superior Taste Award with Two Golden Stars , iar în 2014 a primit din nou aceeași recunoaștere .
În ultimii ani, Sonimpex Topoloveni și-a completat povestea de succes cu noi momente de referință: Bibiana Stanciulov a devenit Cetățean de Onoare al județului Argeș , titlul de Furnizor al Casei Regale a României a fost reînnoit , magiunul din prune Topoloveni a primit o stea la Great Taste Award în Marea Britanie , a fost obținut Certificatul Halal , iar magiunul a urcat pe locul I în topul Taste Atlas la categoria European Fruit Preserves – Best Rated .
Anul 2021 a fost important pentru evoluția companiei din două mari motive: produsele din portofoliu au fost introduse în Registrul Național al Mențiunilor Nutriționale și de Sănătate, cu mențiunea fără zahăr adăugat(26) și patru dintre cele mai cumpărate produse ale firmei au fost încadrate în categoria Nutri-Score A . Anul trecut, în 2022, Indicația Geografică Protejată pentru magiunul din prune Topoloveni a fost extinsă la nivel internațional , iar Codul de Operator NATO obținut în trecut a fost reînnoit . Chiar și începutul lui 2023 a adus un Premiu de Excelență pentru fondatoarea Sonimpex Topoloveni, oferit la Gala Excelenței – Împreună protejăm România, pentru promovarea cu succes a produselor tradiționale românești .
Dezvoltarea Sonimpex Topoloveni se datorează în mare parte calității produselor, toate 100% naturale, fără adaos de zahăr și fără conservanți, și faptului că a ales să mizeze pe România și pe tradiția sa culinară. „Există o mulțime de feluri de succes, dar eu mi-am dorit un succes care să fie nu doar pentru compania mea, ci și pentru țara mea. Iar, legat de produse, mi-am propus nu numai să ajungă la cât mai mulți consumatori, ci și să-i ajute să rămână sănătoși. Pentru tot ce am reușit să construiesc în cei 30 de ani, aș putea să mulțumesc tradiției noastre gastronomice și unor personalități precum Prof. Univ. Dr. Gheorghe Mencinicopschi, care a contribuit atât de mult la educația nutrițională românească și a susținut produsele sănătoase. Iar pentru tot ceea ce nu am reușit să construiesc în cei 30 de ani, spun iarăși și iarăși că respectarea unei Indicații Geografice Protejate nu e opțională, la fel cum nici concurența loială nu este facultativă. Încălcarea protecției oferite de IGP și concurența neloială cu care ne confruntăm de atât de multă vreme sunt probleme pentru a căror rezolvare avem nevoie de susținere.“ – a declarat Bibiana Stanciulov.
Magiunul din prune Topoloveni, primul produs tradițional românesc care a devenit cunoscut în afara țării, și-a câștigat notorietatea și datorită accesării fondurilor europene. Bibiana Stanciulov a fost unul dintre primii antreprenori din România care au reușit să obțină fonduri UE pentru a-și dezvolta afacerea. După modernizarea fabricii din Topoloveni cu bani europeni, au urmat de-a lungul anilor fonduri europene de peste 5 milioane de euro pentru promovarea magiunului în alte țări.
La 30 de ani distanță de la înființare, compania continuă să livreze calitate și performanță, sub conducerea Bibianei Stanciulov și a fiicei sale, Diana Sonia Stanciulov, implicată în activitatea firmei ca Director Comercial și prezentă chiar și în denumirea de Sonimpex, prin cel de-al doilea prenume al său, Sonia. O afacere 100% românească, 100% feminină, cu produse 100% naturale și care conțin fructe și legume 100% românești își propune să aibă un parcurs cât mai lung și să ajungă cât mai departe, în România și alături de România.
Sute de consumatori, argeșeni și persoane publice i-au urat astăzi magiunului viață lungă și au făcut o recenzie sau au adăugat o fotografie.